هر پروژه صنعت رستوران داری به طور دائم تمام اهداف و برنامه ریزی های خود را در راستای توسعه بازار و افزایش فروش مدیریت می کند.

البته افزایش فروش نتیجه مجموعه اقدامات اصولی، صحیح و اثر بخش در حوزه بازار یابی و تبلیغات می باشد. از این رو با برنامه ریزی دقیق در حوزه بازارسازی، بازارداری و تبلیغات می توان به این مهم دست یافت.

اهم موارد مرتبط جهت افزایش فروش در بخش های زیر می باشد:

۱- برندسازی تبلیغات،ایجاد مفاهیم بصری، رنگ سازمانی و فریاد تجاری

۲- ایجاد نظام یکپارچه ابزارهای تبلیغاتی، کارت، سربرگ، برشور، پاکت، جعبه و غیره

۳- وب سایت، اینستاگرام، تبلیغات در فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ

۴- ارتباط با مشتری، مشتری مداری و استقرار سیستم شکایت و رضایتمندی مشتری

۵- ارزیابی، تثبیت و بهبود کیفیت خدمات رستوران در غذا و سرویس

 

https://golimode.ir/wp-content/uploads/5d3cbcfc922e2.jpg

 

امروزه یکی از مسائل همیشگی مدیران کسب و کار در صنعت رستوران و طراحی رستوران داری کنترل و هدایت کلیه مولفه ها و مواردی است که بتواند تناسب صحیح و منطقی بین درآمد و هزینه ایجاد نماید. هر فعال اقتصادی که توازن در آمد و هزینه را رعایت ننماید بالطبع ریسک قابل توجهی را به کسب و کار خود تحمیل خواهد کرد.

رستوران داری یکی از پر چالش ترین کسب و کار های خدماتی و اهم غدغه های این تجارت در بخش های ذیل میباشد:

۱- هزینه های ابنیه، طراحی و دکوراسیون داخلی،تاسیسات مکانیکل و الکتریکال

۲- هزینه خرید و تامین ماشین آلات، تجهیزات، لوازم و ابزار کار و استهلاک

۳- هزینه های مرتبط با زنجیره های تامین مواد اولیه، تنوع بالا اقلام مواد اولیه غذایی وغیر غذایی، سرمایه در گردش

۴- هزینه منابع انسانی ثابت و تمام وقت، هزینه مشاوران و کارشناسان و آموزش های مختلف پرسنل

۵- هزینه مرتبط با بازاریابی، تبلیغات، برند سازی جهت معرفی کسب و کار فروش

۶- هزینه های انرژی، سربار، بیمه مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده

۷- قیمت گذاری منطقی و مشتری پسند، حفظ رضایت مشتریان

 

یکی از مهمترین  وظایف صاحب یا مدیر کسب و کار غذا و نوشیدنی در راه اندازی فست فود کنترل و پایش کلیه موارد مالی و اقتصادی است.

مجموعه اقدامات صاحبان و مدیران صنعت رستوران حین راه اندازی رستوران بایستی در دو محور کاهش هزینه و افزایش فروش به طور جداگانه برنامه ریزی و اجرا شود.

در علوم مدیریت کاهش هزینه به مجموعه اقداماتی گفته میشود که هدف آن کنترل، پایش، تثبیت هزینه های پنهان و آشکار میباشد.

معمولا در اکثر رستوران و کیترینگ ها کلیه هزینه ها به طور کامل محاسبه نمی گردد و در نتیجه کنترل و کاهش هزینه دارای اثر بخشی لازم نمی باشد.

مهمترین عامل در هزینه موارد ذیل می باشد:

۱- محاسبه هزینه مواد اولیه غذا در منو غذایی (تهیه و تدوین رسیپی کارت)

۲- مدیریت منابع و مبالغ سرمایه گذاری ثابت، سرمایه در گردش

۳- کاهش استهلاک ماشین الات و مبلمان با استفاده صحیح از امکانات موجود توسط آموزش دائم پرسنل

۴- حقوق و دستمزد، افزایش راندمان با مدیریت اصولی، کارشناسی، مشاوره و آموزش تخصصی جهت بهره وری

۵- تبلیغات، بازاریابی اثر بخش، دیجیتال مارکتینگ نتیجه گرا با استفاده از اصول بازاریابی پارتیزانی

 

واژه‌های تأثیرگذار در دنیای تجارت خیلی زیاد استفاده می‌شود، اما واقعاً قدرت تشویق و ترغیب چگونه اثرگذار می‌شود؟ برای تجارت، اصول روابط متقابل و کمبود فاکتورهای مهمی در بازی تشویق و ترغیب هستند. وقتی شما یک‌چیز غیرقابل‌انتظار یا شخصی به مشتری بدهید، تمایل مشتری به قدردانی بیشتر می‌شود. در همین راستا، آن‌ها همچنین تمایل به داشتن جیزهایی دارند که کمیاب هستند، عواملی که باعث تشویق و ترغیب مشتری می‌شوند عبارتند از:

  • روابط متقابل: یک مطالعه در زمینه فرانچایز و  آشپزخانه صنعتی نشان داده دریافت یک شکلات نعنائی از گارسون، انعام آن‌ها را ۳ درصد زیاد می‌کند و دو شکلات نعنائی برابر است با افزایش ۱۴ درصدی انعام گارسون. اما اگر شکلات دوم را بگذارید رو میز و بروید، یک مکث کنید و سرتون رو برگردونید به مشتری بگویید این شکلات برای شما دوستان خوب، قطعاً انعام به ۲۳ درصد افزایش می‌رسد (این افزایش به دلیل نحوه دادن شکلات ایجادشده نه به خاطر شکلات)

 

  • کمبود: اصولاً آدم‌ها چیزهایی رو می‌خواهند داشته باشند که کم باشه، مثلاً وقتی هواپیمایی انگلیسی اعلام کرد که مسیر لندن- نیویورک را به دلیل غیراقتصادی بودن آن دیگر دو بار در روز نخواهد داشت ، ناگهان پیش‌فروش بلیط افزایش یافت و فروش بالا رفت (مردم دنبال موارد کمیاب و منحصربه‌فرد هستند، که همه استفاده نمی‌کنند)

 

  • تخصص و تسلط: مردم اصولاً از متخصصانی پیروی می‌کنند که بدانند اعتبار و دانش دارند. روانشناسان مثال خوبی در این زمینه هستند، آن‌ها وقتی مدرک‌ها و گواهینامه‌های تخصصی خود را به دیوار مطبشان زده باشند می‌توانند بیماران خود را به‌راحتی ترغیب کنند که برنامه و داروهایی که به آن‌ها می‌دهند را رعایت و استفاده کنند (مدارک و گواهینامه‌های نصب‌شده بروی دیوار، تخصص و تسلط آن‌ها را نشان می‌دهد و باعث جلب اعتماد بیماران می‌شود)

 

  • دوست داشتن: انسان‌ها اصولاً ترجیح می‌دهند به کسانیکه دوستشان دارند پاسخ مثبت بدهند. اما چه چیزهایی باعث می‌شود یک شخص کسی رو دوست داشته باشه؟ در یک مطالعه بین دانش آموزان رشته MBA به گروه اول گفته شد این ایده رو همگی قبول کنند که در این جلسه “زمان پول است” و مستقیماً شروع به تجارت کنند. در این گروه ۵۵% از دانش آموزان به توافق با دیگران رسیدند. اما در مقابل، به گروه دوم گفته شد قبل از شروع بحث، اطلاعات و ایده‌های شخصی خود را با دیگران درمیان بگذارند و ایده‌ها و وجه تشابه همدیگر را شناسایی کنند و شروع به بحث کنند. در این گروه ۹۰% افراد گروه موفق به توافق با دیگران شدند. درنتیجه، اصل قدرتمند دوست داشتن به دنبال داشتن وجه تشابه با دیگران ایجاد می‌شود و قبل از شروع تجارت، تعریف و اطلاعات واقعی می‌تواند این رابطه را ایجاد کند. بنابراین همیشه قبل از شروع کار، با طرف مقابل خود صحبت کنید و ایده‌های همدیگر را شناسایی کنید و یک رابطه صادقانه دوستانه ایجاد کنید.